torsdag 14 oktober 2010

Torsdag, då börjar helgen här hemma....


Ja för torsdagen är den dagen min älskling kommer hem från en arbetsvecka, och då är det lätt att man tar helg. Och jag gruvar mig lite över helgen då jag är inne på en sockerfri månad. På veckorna har jag inga problem att låta bli, men helgerna.Jag (hjärnan)är så inställd på det att det ska var godis och gosaker på helgerna. Helt sjukt egentligen. Så är det nån mer om hänger med på utmaningen? Det är ju bra om man är fler så man kan pusha och peppa varann.

Vad är erat bästa tips om ni blir sockersugen , och bara vill gräva igenom skafferiet på jakt efter nåt sött?

Mitt allra bäst tips är iallafall, att rensa ut skiten ha det helt enkelt inte hemma så slipper man bli sugen i onödan. Jag städa både kyl och skafferi förra helgen , så det vart rent och fint så man kunna fylla på det med annat gott och hälsosamt. Kände att jag hamnat i en matsvacka och behövde ny inspiration.

Men snart är helgen här med fredagsmys och lördagsgodis. Och ännu värre nästa helg då ska det bakas en massa gott då min Livan blir 7 år. Men det ska gå, jag har en morot att se fram emot till iallafall, och det är inget socker.
Har tagit en annat beslut också, jag sa igår till min kära sambo att jag ska sluta hålla på städa och fixa hela tiden när han är borta och jobbar, för jag jobbar och tar hand om barnen också. Han sa att det var det bästa beslut jag tagit på länge. Vi tar en gemensam städag på fredagar istället när båda är hemma. Istället för jag ska fram med dammsugaren flera gånger i veckan, torka golven, byta i sängara...osv. Det vardagliga plocket, matlagning och allt tar nog mycket tid det. Mer tid till mig själv och barnen och så får jag leva med ett stökigare hem. Kan säga ett det var ett stort steg för mig att säga att jag ska städa mindre= sänka kraven.

2 kommentarer:

  1. Det var ett bra beslut! Jag ska måste också göra sådana prioriteringar, sänka kraven helt enkelt... Fast det är inte så enkelt som det låter... Men så viktigt! speciellt när man är "själv". Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Ja det var ett riktigt bra beslut! Och det här med socker ja...Jag är uppväxt utan socker i stort sett så jag har inga problem med suget. Fast visst äter jag godis på helgerna men det ser jag inte som ett problem så länge jag inte känner "suget" hela tiden. Men jag hoppas att du fixar det galant!!!

    SvaraRadera