onsdag 24 februari 2010

Thaimassage & utbildning





När jag var i Thailand så tog så klart en hel del thaimassage, traditionell, olja och fotmassage. Jag föll för fotmassagen som var helt underbar. Den traditionella hade jag förväntat mig mer hårda tag. Jag tror nog att dom massörerna jag fick kanske var trötta ,för den massage jag gör är då hårdare. Massage kallas även latmansyoga då dom stretchar även ut musklerna, gött var det. Dom jobbar hårt där, här hemma klarar jag av 5 timmar massage sen efter det blir det inget bra, så 5 timmar är max för mig med bara massagebehandlingar. På salongerna i Thailand var det öppet från ca 10:00-01.00. Och ca priset låg på 40-50:- på salongerna och på stranden om man inte gick till något finare spa. Innan vi flög till Koh Samui så var vi i Bangkok 3 nätter och då besökte vi det man måste om man är i Bankgok, palatset och alla tempel. Där hade dom gamla tavlor eller vad man ska kalla det i väggarna, med akupressurbilder och massagebilder som dom använde än idag till massageutbildingara som sker på wat po bredvid templen, hade inte tid att ta massage då men är ni där så passa på att ta elevmassage. Skolan har funnits där sen 1955 men tavlorna var urgamla. www.axelsons.se massageutbildningen jag har gått har funnits sedan 1962, kika in där om ni är intresserade. Sen kan jag säga om man är karl så ska man tänka sig för vart man går på för "salong" inte till unga snygga tjejer i kort-kort, om man nu inte vill ha det lilla extra i slutet. Men man märker tydligt tycker jag vad som bara var massagebehandlingar. Tragiskt, men mycket sånt i Thailand, och det är sånt som gör att massagen får dåligt rykte.

Jag köpte hem lite massageverktyg, liniment och oljor därifrån som kommer att dyka upp i min behandliingsmeny inom. Lite svensk klassisk massage blandat med thaifotmassage och thaiolja. hade jag tänkt.
Jag får ofta frågan om vart jag gått min utbildning, främst från mina kunder och det är jättebra att fråga, för att veta vad man får. Det finns de som gått helgkurser och kallar sig massörer men kan ingen anatomi. Jag har gått axelsons steg 1 och steg 2. Är certifierad massör genom branschrådet svensk massage, som är en kvalitetsäkring av att massören gått en seriös massageutbildning. Sen gick jag på Scott i Orsa en ky-utbildning på 2 ½ år, och därigenom läste vi också bland annat spa genom Kerstin Florian och till styrketräningsinstruktörer genom S.A.F.E i sthlm. Det var de stora bitarna av utbildningen sen läste vi även en hel del andra kurser. www.orsa.se/scott

1 kommentar: